مهمانان اتریشی

روابط صمیمانه ؛ محور فعالیتهای گردشگری

این روزها کمتر مهمان ایرانی داریم و بیشتر توریستهای اروپایی مهمان ما هستند , دیروز عصر مشغول مطالعه کتاب بودم که گوشی تلفنم زنگ خورد از پشت تلفن صدایی گفت ” hello ali ” پس از سلام و احوالپرسی و چند سئوال و جواب , حدودا نیم ساعت بعد 2 مهمان اتریشی با تاکسی به اقامتگاه خانه خشتی امدند به محض ورود به انها چای تعارف کردیم و خیلی زود هم صحبت شدیم
لابلای حرفهایشان گفتند که علیرغم کمبودهایی که در زمینه گردشگری در ایران وجود دارد , رمز موفقیت ایرانیان در جذب گردشگران خارجی اخلاق خوب و روش برخورد مناسب با گردشگران است چون ایرانی ها ( مردم کوچه و بازار ) به گردشگران خارجی توجه می کنند و به انها سلام می کنند و لبخند می زنند
بعدا از نحوه بازدید از شهر یزد و گرفتن تاکسی صحبت کردیم و انها گفتند به یک راهنمای تور مطمئن نیاز دارند با اینکه مدتها بود به عنوان راهنما , تور اجرا نکرده بودم و تقریبا فنون تور گردانی را به فراموشی سپرده بودم ولی ته دلم احساس کردم اینها همان مهمان هایی هستند که حال ادم را خوب می کنند پس به انها پیشنهاد دادم که خودم این کار را برای شما انجام می دهم
به هر حال امروز صبح بعد از صبحانه راهی محله فهادان و بافت تاریخی شدیم و قرار شد به جای بازدید عجولانه از همه جا , فقط چند مکان شاخص را به صورت کامل و مفصل بازدید کنیم برای همین وارد مسجد جامع شدیم و تمام جزئیات را برایشان توضیح دادم
امرور برای اولین بار از موزه مسجد بازدید کردم و نکته جالب وجود کاشی های شکسته و جدا شده از دیواره های مسجد جامع بود که از انها نگهداری می شد و همچنین پرده ی خانه خدا که در سال 1345 از طرف پادشاه عربستان به پادشاه ایران هدیه داده شده بود بی اختیار سئوالی گوشه ذهنم پدید امد که اگر برای مثال امروز رئیس جمهور کشور ما به مکه برود باز هم از این هدیه ها میگیرد یا نه ؟
بگذریم که وقتی به توریستها گفتم برای بار اول است که از این موزه بازدید می کنم , تعجب کرد و پرسید چند سال است که به شغل گردشگری مشغولی ؟ یواش گفتم ” since 2002 ” یعنی از 16 سال پیش تا کنون حتی امروز برای اولین بار پله های اب انبار فهادان را تا ته رفتم و وقتی دستم را به دیواره پایین اب انبار زدم به شوخی گفتم ” سوک سوک ” و بعد خندیدم , یاد ایام کودکی و بازیهای کودکانه افتادم و چقدر زود گذشت کودکی های ما , اصلا ما دهه شصتی ها کودکی نکردیم , سالهای دهه شصت با خاطرات تلخ جنگ گذشت و دهه هفتاد درگیر سازندگی بودیم و از ان موقع بود که دلار لعنتی گران شد و ما در چاه تورم افتادیم و شاید تنها نوستالژی ما خاطرات خوب زمان دانشگاه باشد و شعر یار دبستانی من و میتینگ های سیاسی و دعوا بر سر چپ و راست و ارزوی دست نیافتنی اصلاحات در  ایران , بله روزهای خوب ما خیلی زود تبدیل به نوستالژی شد / توریستها هم با من خندیدند و صدای خنده انها مرا به خود اورد , خودم را جمع و جور کردم و راهمان را ادامه دادیم
امروز در کل روز متفاوتی بود برای من حس خوب و مثبتی که از مهمانان گرفته بودم واقعا خستگی های این چند وقت را از تنم بیرون کرد , امروز بعد از مدتها نزدیک به 15 کیلومتر پیاده روی کردم و اصلا خسته نشدم حتی از انها هم پرسیدم و گفتند تو چنان با اشتیاق حرف میزنی که ما حواسمان به توضیحات هست و طولانی بودن راه را احساس نکردیم و خسته نشدیم
امروز بعد از مدتها پالوده یزدی خوردم , شولی خوردم داشتم کم کم طعم و مزه همه اینها را فراموش می کردم
امروز بعد از مدتها از میدان امیر چخماق , از اتاق زیر بادگیر و اتاق اینه خانه لاریها بازدید کردم داشتم فراموش می کردم که یزد ما اینهمه زیبایی دارد
خوشحالم که شغل راهنمای تور و فعالیت در رشته گردشگری را انتخاب کرده ام

نوشتهٔ پیشین
مهمانان ترکیه ای
نوشتهٔ بعدی
مهمانان ایتالیایی

مطالب مرتبط

جاذبه های گردشگری یزد

جاذبه های گردشگری شهر یزد را می توان در چهارگروه برگزیده 1_ بافت تاریخی محله فهادان 2 _مسیر امیرچخماق تا باغ دولت آباد 3_ تاریخ و فرهنگ زرتشتیان 4_ موزه ها و سایر بناهای تاریخی تقسیم بندی نمود 1_ در شهر یزد 6 محله تاریخی و بزرگ به نام های…
بیش تر بخوانید

هفتمین سالگرد فعالیت خانه خشتی

به مناسبت آغاز فعالیت اقامتگاه بوم گردی خانه خشتی یزد در تاریخ بیست و سوم آبان ماه سال 1392 ، هر ساله مراسمی با حضور مهمانان و جمعی از فعالان گردشگری و اهالی سفر در این مکان برگزار می شود

خانه های صلح

#کمپین_صلح               #خانه_های_صلح سپاس از همه دوستانی که از ایده #خانه_های_صلح استقبال کردند و به #کمپین_صلح و فعالیت مشترک خانه های صلح پیوستند در مرحله اول : اطلاع رسانی در مورد صلح و تاکید بر این موضوع که مردم ایران ، صلح طلب و صلح جو هستند ، تمرکز…
بیش تر بخوانید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.